Termipankki

XR

XR, laajennettu todellisuus, Extended Reality. Käytännössä XR on kattotermi, jolla kuvataan yleisesti VR, AR, MR ja muita nykyisiä ja tulevia teknologioita, joilla käyttäjän näkemää todellisuutta muokataan jollain tavoin tietokoneavusteisesti. Tämä voikin olla helpoin tapa puhua näistä teknologioista yleisellä tasolla. Monilla yrityksillä on vielä perinteisten AR, VR ja MR termien lisäksi omia näkemyksiään siitä, mikä teknologia on kyseessä, esimerkkinä AR-sovelluksen yhteydessä on saattaa joskus törmätä puhuttavan assisted Realitystä (aR), joka kuitenkin on puhtaasti AR, eli lisätyn todellisuuden sovellus. 

AR

Augmented Reality, eli lisätty todellisuus on teknologia, jonka avulla voidaan lisätä reaalimaailmaan tietokoneella luotua sisältöä. Yhtenä hyvänä esimerkkinä tästä on Nianticin luoma Pokemon Go, jossa hyödynnetään lisättyä todellisuutta. Toisena hyvänä esimerkkinä lisätystä todellisuudesta on erilaiset filtterit sosiaalisissa medioissa, joilla voit asettaa omille kasvoille esimerkiksi viiksiä tai lisätä päähäsi hatun. AR on termi, jota yleensä käytetään kevyempien elementtien kanssa, eli esimerkkinä puhelimien kanssa.

3D-mallinnus

3D-mallinnuksella tarkoitetaan kolmiulotteista suunnittelua tietokoneen avulla. Sitä voidaan hyödyntää taideteosten, talojen, laitteiden tai niiden osien valmistamiseen tai virtuaalisena ympäristöä 3D-gafiikkaa sisältävissä videopeleissä tai elokuvissa.

Immersio

Tarkoitetaan uppoutumista toiseen todellisuuteen tai ympäristöön yleensä niin, ettei pelaaja tiedosta pelin ulkopuolista maailmaa.

Haptinen teknologia

Haptinen teknologia on teknologiaa, joka käyttää hyväksi kehon tuntoaistia. Esimerkiksi puhelin värähtää, kun painat jotain nappia tai ohjain tärisee asetta laukaistaessa.

VR

Virtual Reality, eli virtuaalitodellisuudella tarkoitetaan kolmiulotteista, tietokonesimulaatiolla tuotettujen aistien muodostamaa keinotekoista todellisuutta. Useimmiten virtuaalitodellisuudessa hyödynnetään näkö, kuulo- ja tuntoaisteja stimuloivia ominaisuuksia. Virtuaalitodellisuutta käytetään paljon pelaamisessa sekä muussa viihdekäytössä, mutta se on alkanut nostaa päätään myös markkinoinnissa, opetuksessa sekä kuntoutuksessa. Todennäköisesti yleisesti tunnetuin teknologia.

MR

Sekoitettu todellisuus, Mixed Reality. MR-teknologiaa voidaan pitää AR- ja VR-teknologioiden yhdistelmänä, siinä nimikin ”Mixed Reality”. Teknologia on käytännössä käytettävissä vain päähän puettavilla laitteilla, kuten Microsoft Hololens. Tällä teknologialla tarkoitetaan oikean maailman ja tietokoneella luodun yhdistämistä. Käytännössä erona on se, että laitteet skannaavat ympäristöään jatkuvasti ja näin saadaan aikaiseksi tietokoneella luotujen elementtien yhdistämisen oikeaan maailmaan ja tietokoneella luodut elementit voivat myös olla interaktiossa todellisen maailman kappaleiden kanssa. Usein MR ja AR teknologiat sekoitetaan helposti keskenään ja näistä saatetaan usein puhua ristiin. 

360-kuvaus

Tällä tarkoitetaan still- tai videokuvaa, joka on otettu panoraama kuvana ja ulottuu 360-astetta samasta pisteestä. 360-kuvilla on helppo esitellä esimerkiksi erilaisia tiloja. Kuvaus ei keskity mihinkään tiettyyn kohteeseen ja katselija pystyy itse päättämään mihin suuntaan haluaa kuvan kääntää

FoV

Field of View tai Field of Vision eli FoV tarkoittaa sitä, kuinka laajasti kamera kuvaa ja paljonko kuvaan mahtuu asioita.

Latenssi

Tarkoittaa viivettä, joka tulee, kun tietokone lähettää paketin palvelimelle.